Početna / Aktuelnosti / MIRSADA MEHMEDINOVIĆ – VENTURINI DIREKTORICA KOMPANIJE „FBM“ LUKAVAC:

MIRSADA MEHMEDINOVIĆ – VENTURINI DIREKTORICA KOMPANIJE „FBM“ LUKAVAC:

Mogli bi, da hoćemo napraviti čudaP1010591

Privreda Tuzlanskog kantona, potvrđuju to i zvanični pokazatelji bilježi u poslednje tri godine značajne pozitivne pomake. Promjene koje su se desile na tržištima razvijenih zemalja Zapadne Evrope, promjene koje su nama išle u prilog velik broj poduzetnika je dobro iskoristio, pronašli su pouzdane partnere s kojima su pokrenuli neke nove ili dodatno razvili svoje, već postojeće biznise. Sve se to pozitivno odrazilo na stanje u kantonu a porast broja zaposlenih to ilustrije možda i najbolje.

Sve je to na žalost rezultat sposobnosti pojedinaca dok je adekvatna reakcija vlasti, odnosno državnih institucija izostala pa su izostali i puno bolji rezutati koji su se objektivno trebali i mogli ostvariti. Sa ovom konstatacijom složila se i naša sagovornica, Mirsada Mehmedinović – Venturini, direktorica i vlasnica kompanije „FBM“ Lukavac, kompanije koja je jedan od najbojih primjera za sve gore navedeno.

Nakon boravka u inostranstvu, gospođa Venturini vratila se sa mužem u BiH, i u Lukavcu je pokrenula posao koji je „doktorirala“ u Italiji. Početak je bio težak, puno je prepreka trebalo proći da bi firma došla na sadašnji nivo, preko 100 zaposlenih radnika i preko 200 000 košulja koje sa etiketom, na što je posebno ponosna, napravljeno u BiH šalje svojim poslovnim partnerima u Evropu.

P1010600– „Jedno od mojih zanimanja, zanimanje koje sam odabrala i usavršila izvan BiH, tačnije u Italiji jeste tehnolog za košulje. Firma je osnovana 2003. godine, kao mješovita firma sa jednom talijanskom firmom koja se bavi proizvodnjom košulja visokog kvaliteta, „ Camiceria 2F“, a omjer vlasništva je bio 30 – 70%. 2006. godine, poslije svih birokratskih procedura, kočenja, traženja i dobijanja građevinskih i ostalih dozvola počeli smo sa proizvodnjom. Naredne godine promijenili smo omjer vlasništva tako da sam postala 100% vlasnik. Posao je i dalje porodični, italijanska firma koja je bila suvlasnik sada nam je jedan od glavnih kupaca. Bavimo se proizvodnjom kvalitetnih košulja tzv. lom posao, radimo za poznatog kupca usluge krojenja, šivenja i pakovanja košulja. Još, 2008. godine smo izašli na  domaće tržište, ali je to i dalje u našem obimu posla zanemarujuće jer trenutno radimo 95-96 % za izvoz. Imamo i naša direktna prodajna mjesta, pod markom Emma Marinoni CAMICIE.P1010596

Trenutno radimo na reorganizaciji prodaje, želimo da budemo zastupljeni na cijeloj teritoriji BiH, i to je neki naš novi, kako se to danas kaže NEW CONCEPT. Mijenjamo kompletno način i pristup tržištu, izlazimo na tržište sa još jednim domaćim proizvođačem koji napokon izrađuje kvalitetna odijela, po talijanskim standardima koja se mogu uklopiti sa našim košuljama. Objektivno je u BiH vrlo malo tržište koje je istovremeno preplavljano stranim brendovima i teško je domaćem proizvođaču izaći na tržište i suočiti se sa svim tim troškovima, marketinga, prodaje… Ipak smo optimisti, pravimo jedan BH blok gdje ćete u jednoj prodavnici imati proizvode koji su isključivo nastali u BiH. Koristimo, što je više moguće domaći  repromaterijal, tu pravimo i određene ustupke jer takvih firmi nema puno ali stojimo iza toga da odijela, košulje, nadam se uskoro i kaiševi te ostali propratni materijali koji ide u muškom odijevanju bude napravljen u BiH. Na taj način, kupujući domaće proizvode mi punimo svoje fondove, a ne fondove Kine, Bangladeša ili nekih trećih zemalja, koliko je to važno suvišno je i govoriti.“P1010595

Firma „FBM“ Lukavac počela je raditi sa jednim kupcem, sada ima još dva. Kapaciteti su od 2016. godine prošireni za nekih 60%  što je pratio i značajan broja uposlenih.

– „Do sada smo radili isključivo izradu, krojenje i šivanje, sve nam je dolazilo pripremljeno dok za novog kupca radimo i konsultacije koje su vezane za tehnologiju i tehničko rješenje proizvoda. Kada kažemo košulja, malo je to nejasno ljudima i izgleda jednostavno ali nije, sama konstrukcija je jako komplikovana, jedna vrsta male arhitekture gdje imate nešto što je u dvije dimenzije i morate to pretvoriti u tri dimenzije, sve se mora poklopiti a da bi to uspjelo morate imati iza sebe jedan izuzetno dobar i edukovan tim. Uvijek se priča o proširenju kapaciteta, o tome uvijek i mi razmišljamo jer onaj tko je ušao u neki posao, ako ne razmišlja da poveća obim posla onda mislim da nije trebao ni da počinje, ako stagnirate onda sve to postane jednostavno dosadno. Uvijek smo u tim nekim dogovorima i pregovorima, trenutno razgovaramo o uvođenju novog kupca kojeg nećemo još imenovati, iz razloga koji su nama poznati i ako se sve završi pozitivno onda će to biti dodatno, značajno povećanje proizvodnje, negdje od 40 do 50%“.P1010588

Kao i sve druge firme, iz ove i srodnih branši i „FBM“ Lukavac ima problem da pronađe edukavan kadar pa se tako proizvodne hale, kada je to potrebno pretvore u učionice preuzimajući funkciju školskog sistema.

– „Svi se mi dobro,“ baš se dobro provedemo“ kada nam se ukaže potreba za novim radnicima. Mišljenja sam da se naše školstvo, ne govorim samo o tekstilnoj industriji nije prilagodilo ovom vremenu tranzicije koje je kod nas, bez obzira koliko o tome dugo pričamo tek na početku. Mi moramo prvo napraviti tranziciju u glavi, da nismo više država, ona od prije 30 godina i da se svatko mora brinuti sam o sebi. Država je zadužena  da se brine o svim građanima, ali u nekim drugim segmentima. kosulje 4Mi imamo jako malo zanatskih škola, mislim da nisu provedene čak ni neke osnovne mjere upoznavanja učenika sa mogućnostima zapošljavanja. Na tome se treba raditi jer je realni sektor taj koji održava svaku zemlju. Naravno, postoji realni sektor u kojem se može dobro zaraditi, a postoji i naš gdje su zarade manje i gdje realno, nigdje u svijetu plate nisu ogromne, ali,  ne možemo svi biti nuklearni fizičari. Obuka se radi direktno u proizvodnji, što je samo po sebi specifično i jako je teško doći do kvalitetnog kadra. Svugdje su problemi isti ali se i u ovoj, kao i u svakoj drugoj branši ako je netko zainteresovan može napredovati. Ljude treba navići da je za napredovanje, u bilo kojem poslu potrebno uložiti ne samo vrijeme i trud, nego i ljubav. Imam običaj reći da, ako se ne zaljubiš u svoj posao onda  ne možeš ništa napredovati“.P1010589

Poticaji koje dodjeljuje država često znaju biti, kaže nam direktorica Venturini spoticaji. Podrške koja bi napravila veću razliku nema.

– „Kao izvoznik u BiH nemate nikakvih privilegija, ukinute su i one koje su bile. Što se tiče samih poticaja od strane Vlade, pogotovo za realni sektor u našoj branši o tome se priča i uvijek se ima osjećaj kao da se nešto radi međutim, konkretno na terenu nisu ništa napravili. Jako malo su uzeli u obzir činjenicu da je ovo sektor, osim što može zaposliti veliki broj ljudi i sektor koji zapošljava socijalno najviše ugroženu kategoriju ljudi, recimo oko  90% u ovom sektoru su žene. Kada završite svu papirologiju, ono što traže od vas, mi to na kraju zovemo spoticajima, ako ja moram na kraju svakog mjeseca izdvojiti sedam dana da prikupim papire, koje pretpostavljam nitko neće ni pogledati onda se pitam šta ova Vlada zna o realnom sektoru u kojem svako radno mjesto mora imati svoju funkciju. Po političkom opredjeljenju ja sam čista ljevica ali sticajem okolnosti živim u dobu u kojem vlada kapitalizam i svi se moramo prilagoditi. Jako su, po meni malo susretljivi prema realnom sektoru, prema nama proizvođačima nego što su recimo prema trgovačkim lancima“.P1010592

Mogućnosti privrede Tuzlanskog kantona su zaista velike, šansa da budemo više prisutni na tržištu Evrope postoji, pomaka, već smo rekli ima ali se sve dešava stihijski, bez planiranja i zbog toga zaostajemo za drugima.

– „Rekli ste dobro, planirati, prostora sigurno ima, u trenutku kada budemo imali strukture vlasti koje nas vode i koje će to prepoznati, koje će biti konkretnije mi ćemo iskoristiti taj prostor, ako ne bude kasno. Činjenica je da svi rade ono što im se isplati, a mi smo kao zemlja, geografski i zbog drugih stvari interesantni partnerima iz Evrope.  Često sam u kontaktu sa firmama izvan BiH koje su pokušavale da nešto rade i uvijek je jedna priča, kada pitate u javnoj instituciji koja je procedura, to izgleda fantastično ali kada krenete sa prvim papirom to je već jedan sasvim druga priča. Moramo prestati da pričamo kako bi bilo lijepo da je tako, nego to raditi. U poslednje 2 godine zaista dosta evropskih firmi izrađuje svoje proizvode u našoj regiji ali to nije zbog toga što smo imali dobre lobiste, uvedene su neke restrikcije prema proizvodima iz Kine, afrička zemlja u kojoj su također evropske firme dosta proizvodile imala je političkih problema i tu se stvorio prostor za nas.  Govorim o tome da je to bio jedan fantastičan trenutak koji je naša država trebala iskoristiti, kao proizvođač ja sam to iskoristila koliko sam mogla međutim uz pomoć državnog aparata, lobista koji bi trebali raditi taj posao, ministara, posebno onih iz privrede moglo se uraditi daleko više“.23471965_1502152409876450_1561940111976087355_n

Bez obzira na talijansko ime, Emma Marinoni CAMICIE je u potpunosti BH brend. Planovi su da se dodatno osnaži njegova pozicija na domaćem tržištu na kojem je, ističe naša sagovornica kvalitet isti, a cijena daleko manja nego što je recimo u italiji.

Kosulje 1– „Na BH tržište mi izlazimo sa cijenom iz proizvodnje, trgovačka marža nije uračunata, samo troškovi prodaje pa su tako naše košulje između 35 KM ili 50 KM. Isti je kvalitet platna i izrade kao i kod košulja koje se prodaju u Milanu, gdje ima onu markicu sa kojom se jako ponosim, proizvedeno u BiH a cijene se kreću od 70 do 220 eura. Mi radimo srednju i visoku kvalitetu, radimo za brendove koji su svjetski prepoznati, kvalitet koji je vrh u Evropi. Inače smo mi u tekstilnom sektoru kao država jako skupi i u BiH se mogu radili samo marke za tržišta sa visokim cijenama. Kada, i u Evropi vidite košulju po cijeni od 20 eura onda budite sigurni da je odrađena u Bangladešu, Kini… Mi u svjetske centre svake godine šaljemo negdje oko 200 000 košulja, sa lijepom etiketom na kojoj piše da je proizvedena u BiH. Ohrabruje nas svakako što imamo kupce koji svake godine traže povećane količine, to je najbolji pokazatelj kvalitete naših košulja i podsticaj da radimo još više i da budemo još bolji“ – kaže nam na kraju razgovora Mirsada Mehmedinović – Venturini, direktorica i vlasnica kompanije „FBM“ Lukavac.

Milenko Čajić

Check Also

171124143.1_xxl

Promovisana knjiga „Istinom do pobjede“ autora Ilije Jurišića

Nisam obolio od virusa mržnje i osvete U organizaciji Fondacije „Istina, pravda i pomirenje“ u ...